|
|||||||||||||||||||||||||||
1951-ben általános rendezési terv készült egy „új város létesítésére” azzal a céllal, hogy a bányavidék jelenleg igen távolról, naponta ingaforgalom útján beszállítandó dolgozóit egy helyben tömörítsék és 20000 fős város legyen Maconka, Nagybátony, Kisterenye térségében lévő szén kibányászására. Az építésre kijelölt terület 2/3-a Maconka, 1/3-a Nagybátony közigazgatási területére esett. A terv 1952-ben Maconka ellenállása miatt megbukott. A kulisszák mögötti tárgyalások eredményeként határmódosítást hajtottak végre Nagybátony javára. 1956-ban a Nógrádi Szénbányászati Tröszt „10 éves távlati kolonizációs terv”-et készített, melyben 10 év alatt 7600 lakás építésével számolt. 1965. július 1-vel Maconkát egyesítették Nagybátonnyal. 1970. július 1-jén Nagybátony, 1971-ben Kisterenye nagyközségi rangot kapott. 1981 decemberében Kisterenye és Nagybátony egyesült nagybátonyi székhellyel. 1984. január 1-jén Bátonyterenye városi jogú nagyközség lett, 1989. március 1-jén városi rangra emelték. 1990. július 17-én Kisterenyén népszavazás volt a leválás érdekében, érdektelenség miatt a népszavazás érvénytelen lett. A nógrádi szénbányászat visszafejlesztését korábban a Nagybátonyi Bányaüzemet nem érintette (Kányás, Ménkes, Szorospatak, Tiribes aknákból egységes kötélpályán a nagybátonyi központi osztályozóra termeltek, a gépi jövesztés aránya az 1970-es évi 14%-ról 1973-ra 62%-ra emelkedett, az 1970-es évi 110 t/nap átlagos frontfejtés 1975-re 364 t/napra emelkedett. 1986-ban, a nógrádi bányászat megkezdésének 125 éves évfordulóján avatták fel a szénmedence jelképes kapujában (21-es út nagybátonyi elágazása) a nógrádi bányászat közkedvelt vágathajtó gépét, mementóként. A nógrádi szénbányászatot sem kerülte el a szénbányászat visszafejlesztése és a korábban felvett rövid lejáratú bankhitelek visszafizetése reménytelenné vált, ezért a Budapest Bank Rt. mint főhitelező, szanálási eljárást kezdeményezett a Nógrádi Szénbányák ellen.
|